
Сазнаћемо колико мало знамо онда када нам дете почне постављати питања.
Joyce Maynard
Говор је дар, средство и медији хумане комуникације.
Прве године живота важне су за децу због стицања основног речника. Први речник често није сасвим разумљив околини, али је корак ка развоју комуникације и односу са другима.
Дете кроз игру гради односе са одраслима и вршњацима, усваја и развија своје комуникативне вештине. У периоду од 18 месеци деца имају речник од 50 – 100 речи (Френсон и сарадници 2010.). У том периоду дете свакодневно усваја по неколико нових речи, због чега долази до тзв. eксплозије речника.
Неуронаука и неуролингвистика нам откривају да деца у периоду до 36 месеци (првих 1000 дана живота) имају невероватан раст нервних ћелија, повезивањeм истих, стварањем неуросинапси, може се објаснити ексанзивни развој језика и говора.
Комуникација на релацији родитеља/старатеља и деце у оквиру породице је од изузетне важности како би се активирале, у стимулативној средини, мождане ћелије и дете развило говорно језичке способности.
Развој говора и језика пролази кроз три иницијалне фазе: фаза једне речи, фаза у којој дете спаја две речи, након тога следи телеграфски говор.
Говор нас обележава, и требало би му посветити пуно пажње од најранијег узраста и неговати у сваком његовом сегменту.
Развој говора
0-3 месеца |
|
4-6 месеца |
|
7 месеци – 1 године |
|
1 – 2 године |
|
2 – 3 године |
|
3 – 4 године |
|
4 – 5 година |
|
5 – 6 година |
|
Први кораци у говорно језичком развоју детета огледају се у учењу кроз процес имитације.
Деца имитирају радње, покрете тела, гестове ,звукове, речи и говор. Узор су им одрасли.
Поштовани „одрасли“
- Подстичите дете на говор, праћењем оног што говори, невербалним и вербалним средствима – осмехом, климањем главе, додиром, речима подршке.
- Обратите пажњу на дете: гледањем у лице, слушањем шта говори, одгонетањем невербалних и вербалних сигнала.
- Подржавајте спонтане говорне игре и дечју потребу за говором и разменом информација
- Говорите јасно, правилно и полако.
- Постављајте питања „отвореног типа“ („шта ти мислиш?“) како би дете наставило да говори.
- Причајте и читајте деци.
- Уважавајте дечју игру речима.
- Користите моћ језика и говора.
- Играјте се речима са својим дететом.
- Не заборавите, дете стиче и развија комуникативну вештину активном говорном праксом.
- Бодрите, похвалите своје дете у напорима да правилно изговара поједине гласове и развија комуникативне вештине.
Нема добре ни лоше деце. Има само обесхрабрене или охрабрене деце.
Paulo Coelho
Ваши логопеди
Катарина Утвић, Невена Симић, Милана Јеловац